pondělí 17. února 2020

Be Self Publishing...

Co to znamená BE SELF?

Slíbila jsem v prosincovém článku, že napíši něco o publikování na Amazonu, pokud se mi podaří vydat na Amazonu knihu, a je to tady!  Sliby se mají plnit, a proto vám dnes povím něco o tom, jak na to:

 Publikovala jsem knihu "Ti voglio bene Oceano" v poslední lednové dny tohoto roku a upřímně mám ze svého počinu radost. Hlavně radost. Práce na přípravě knihy se protáhla na jeden a půl roku a to je celkem dlouhá doba, slavím tedy svůj malý osobní úspěch. Jestli pro mne tento počin bude znamenat ještě něco víc, třeba věčnou slávu nebo nějakou ekonomickou výhodu, to ukáže až čas. Nelekejte se, zatím to na to nevypadá... Na každý pád je moje illustrovaná  kniha publikovaná na Amazonu a koupit si ji tištěnou nebo jako e-book, může každý. Jediné, co mě mrzí, je, že není napsána v českém jazyce. Pro češtinu v tuto chvíli není vytvořená platforma a v češtině tím pádem na Amazonu publikovat nelze.

Kniha "Ti voglio bene Oceano" vypráví o cestě na ostrov Green Island v Austrálii, kde má hlavní protagonista, chlapec Alessandro, strávit s pracujícími rodiči celé léto. Jak bude cestu prožívat a co se na ostrově bude dít, se dozvíte z příběhu. Kniha je napsaná v italském jazyce a je vhodná pro čtenáře od 7 let.
Obrázky z knihy naleznete: ZDE


Co tedy musíte udělat, pokud byste rádi sami vydali vaši knihu na Amazonu? Návod je velmi jednoduchý. Stačí si nastudovat manuál KDP.
Na výběr máte kromě češtiny hned několik světových jazyků: angličtinu, němčinu, francouštinu, španělštinu, italštinu, portugalštinu, holandštinu a japonštinu. S těmi si tedy v tomto programu krásně vystačíte.

KDP je platforma určená pro nezávislé publikování. Její přesný název je Kindle Direct Publishing a kromě odvážných jedinců, dobrodruhů a ziskuchtivých bysnysmenů ji používají i zavedená nakladatelství a nezávislí autoři jako jsem třeba já. Kdp je tedy to místo,  na kterém si vaši knihu můžete sami vytvořit a publikovat a nebude vás to stát majlant. Práce vám sice trochu potrvá, protože všechny ty významně bezvýznamné pozice v nakladatelství, co se pomalu ani věřejně neuváději, budete muset zastat sami, ale s trochou silné vůle to půjde. Nebude vám na celou tu práci stačit ani den ani dva, nebude vám na to zcela jistě stačit ani týden.. Budete zřejmě potřebovat i několik měsíců. Záleží na tom, za jakou dobu si dokážete vaši knihu sami připravit. Jakmile budete mít váš dokument s knihou hotov, samotné publikování už zabere jenom několik hodin.

Prvním krokem, než začnete vůbec psát, je, vybrat si z nabízených jazyků. Samozřejmě ten, který nejlépe ovládáte.

Jakmile si jazyk vyberete, můžete v něm hned začít psát vaši knihu - klidně hned teď.

Zatímco  budete tvořit a mozek si mořit, můžete se zaregistrovat na KDP a pomalu studovat manuál. Je v něm vpodstatě vše, co budete potřebovat vědět. Stačí si jen pokládat správné otázky a hledat v manuálu správné odpovědi. Pokud na některou z vašich otázek odpověď nenajdete, budete mít možnost využít kontaktního formuláře. Během příprav na samotné publikování jsem se k manuálu vracela snad tisíckrát a studovala jsem ho a studovala stále dokola. Kontaktního formuláře jsem využila jednou, až při samotném publikování, kdy jsem potřebovala upřesnit rozložení obrázků na některých stránkách.

Je dobré si předem promyslet, jak by měla vaše kniha vypadat co do velikosti, barevnosti a počtu stránek. Doporučuji udělat si takový malý plán. KDP vám nabízí celou škálu velikostí. Pro vaši představu je dobré, podívat se na knihy ve vaší knihovničce. Já jsem měla představy o velikosti různé, přeměřovala jsem pravítkem kdejakou knihu a nakonec jsem usoudila, že pro tu mou bude nejlepší standardní velikost 15x21 cm.
Dále je dobré předem vědět, jestli kniha bude s obrázky čí nikoliv a pokud ano, popřemýšlejte o tom, jestli chcete mít v knize obrázky barevné, nebo jen černobílé. Je dobré si jednotlivé verze propočítat. Barevný tisk je podstatně dražší a zásadně ovlivní i výslednou prodejní cenu vaší knihy. Cenu si také propočítáte na kalkulačce v KDP.

Co nemůžete ovlivnit jsou desky. KDP umí jenom měkké a s tím je dobré se už od začátku smířit. Chvíli mi to trvalo, ale nakonec jsem stejně musela tento fakt přijmout. Moje kniha je s měkkými deskami a přesto je to pěkná kniha.

Takže už máte vybranou velikost, připravený text (to znamená: opravený, a to nejlépe od zkušeného editora) a naskenované obrázky? Můžete tedy začít s vytvářením samotného dokumentu. K přípravě a vytváření tištěných knih používám nejraději Powerpoint, právě kvůli obrázkům. Vzniklý dokument pak uložím do PDF a mám hotovo.  Pro vytvoření e-booku je někdy nutné nabídnout file v jiném formátu než je PDF a pro ten případ používám obyčejný World v MS office. Pro e-book na Amazonu, ale můžete použít stejné PDF. Stačí ho convertovat do e-booku v prográmku Kindle Creator, který vám opět nabídne ke stažení samotné KDP... 

...a zase jsme u zkratky KDP. Pomalu, krok po kroku se k němu vracíte, studujete ho a tvoříte, až zdárně přijde den, kdy budete moci jedním prstem klepnout na tlačítko PUBLIKOVAT a vaše kniha bude na světě. Ještě než to ale uděláte, doporučuji vám objednat si tisk na zkoušku. Ano, to také v KDP lze. Zkušební výtisk vám přijde do týdne od zaplacení a vy si budete moci vaši budoucí knihu zkontrolovat a vychytat v ní poslední  blechy! (Vždycky tam jsou, ty potvory!) U KDP máte tu výhodu, že můžete i již publikovanou knihu dodatečně upravit. Nepropadejte tedy panice, že někde ve vaší knize zůstala jedna chybička, kterou nemáte šanci dohledat a tudíž poletí celá vaše dosavadní práce z okna. To ne, to prosím nedělejte! V tom případě publikujte, kupte si první výtisk pro štěstí a vklidu pomalu si pak vaši knihu ještě přečtěte. Jestli budete muset udělat nějakou malou úpravu v textu (mám na mysli opravdu jen velmi drobné opravy, které nezpůsobí zásadní změnu v počtu stránek apod.), nebojte se toho. Stačí pak dokument nahrát znovu a změny v textu se do 72 hodin uloží ve vaší krásné a teď už dokonalé knize.  

Přeji vám mnoho úspěchů při publikování a s jakýmkoliv dotazem se na mne můžete obrátit pomocí kontatního formuláře v pravé části tohoto blogu.

Srdečně vás zdravím

Martina


  

Žádné komentáře:

Okomentovat