Po nějaké době, kdy vyšla kniha Písečníci, jsem se na databázi knih dočítala z komentářů od čtenářů, že autor snad okopíroval jiné dílo, když pro sestavení příběhu použil schéma podobné jiné 'slavné' knize. Musím se ho ovšem zastat.
Schéma, které použil a použilo jej mnoho a mnoho autorů před ním, pečlivě prozkoumal a zmapoval americký scénárista Cristopher Vogler. Ten studoval starobylé texty, báje a pověsti, a dělal si při tom osobní poznámky, které pak na žádost svých kolegů upravil do knihy. Tato kniha vyšla jako manuál a dnes se používá jako moderní učebnice pro spisovatele a scénáristy.
zdroj.
První vydání se jmenovalo The Writer's Journey: Mythic Structure for Storytellers and Screenwriters a vyšlo v roce 1992.
Druhé vydání vyšlo v roce 1998. Název byl změněn na The Writer's Journey: Mythic Structure for Storytellers
Třetí vydání, publikované v roce 2007, obsahovalo nový úvod a analýzu nedávných populárních filmů.
V červenci 2020 vycházelo další vydání s novými poznatky.
Velice stručně z obsahu toho, co Vogler vypozoroval, a jaký rozbor obsahují jeho manuály:
Typy postav
Podle Voglera existuje sedm hlavních archetypů postav, které dávají příběhům smysl a pohyb:
1. Hrdina: někdo, kdo je ochoten obětovat své vlastní potřeby ve prospěch druhých.
2. Rádce, nebo mudrc: postava která učí, chrání hrdiny a dává jim dárky.
3. Strážce: postava, nebo i myšlenka samotného hrdiny, která testuje hrdinu tím, že mu vytváří potíže.
4. Posel: sděluje začátek dobrodružství, změnu, která přichází. Jedná se o podněcující incident. Může to být i předmět, telefonní hovor nebo telegram.
5. Falešný přítel: jedná se o postavu, která se mění, nebo přetvařuje. Jde o nestabilní archetyp, věrného, ale ne upřímného, nebo upřímného, ale ne loajální přítele.Tato postava bývá katalyzátorem změn v příběhu.
6. Záporný hrdina, nebo-li Stínový hrdina: postava, která představuje energii temné strany.
7. Podvodník: je to někdo, kdo cestuje s hrdinou a plní různé funkce. Ne vždy ale hrdinovi pomáhá, ztělesňuje i energii škodolibosti a touhy po změně.
Etapy Cesty
Vogler ve svém manuálu uvedl dvanáct etap hrdinovy cesty.
I. ÚVODNÍ FÁZE
1. Běžný život: Tato část popisuje hrdinu a jeho každodenní život.
2. Výzva k dobrodružství: výjimečná událost, výzva, kvůli které by hlavní hrdina musel opustit svůj každodenní život.
3. Odmítnutí výzvy: hrdina váhá zda výzvu přijmout.
4. Setkání s mentorem: hrdina se setká s murdcem, který jej přesvědčí, aby se rozhodl pro dobrodružství. Díky tomuto setkání může hrdina získat i znalosti a sebevědomí potřebné k zahájení dobrodružství.
5. Překročení prvního práhu: hrdina se z celého srdce oddá dobrodružství.
II. FÁZE
6. Testy, spojenci a nepřátelé: hrdina prozkoumává zvláštní svět, čelí zkoušce a získává přátele a nepřátele.
7. Přistupuje k druhému práhu: hrdina se přiblíží ke středu příběhu.
8. Zkouška: hrdina čelí dosud největší výzvě může zažívat i smrt a znovuzrození.
9. Odměna: hrdina je odměněn a vyrovnává se s následky zkoušky.
III. ZÁVĚREČNÁ FÁZE
10. Cesta zpět: hrdina se vrací do běžného světa.
11. Poslední zkouška: ještě jednou je hrdina prověřen. Tato zkouška není nejtěžší, ale je definitivní a je nutná k tomu, aby se hrdina mohl vrátit do běžného světa.
12. Návrat s elixírem: Hrdina se vrací znovuzrozený, trvale změněný a přináší si s sebou nabyté zkušenosti i dar, který lze využít v běžném světě. Funkcí této fáze je uzavřít příběh.
Příběhy hrdinů doprovázejí lidstvo od samého počátku a schéma jejich vyprávění se až na jemné výjimky nemění. Zajímavé je spíš to, jak jednotliví autoři dokáží tuto staletími prověřenou formu uchopit a zpracovat ji ve svých příbězích.
V Česku, myslím, žádný manuál Cristophera Voglera doposud nevyšel. /Pokud se mýlím, dejte mi prosím vědět./
Doufám, že vám můj článek bude užitečným, přeji hodně úspěchů a všem autorům hodně fantazie, kreativity a hlavně hory popsaných stran.😍
M.
Žádné komentáře:
Okomentovat